Header hullám

Ezekre figyelj a reklámtábla kihelyezésnél!

Napjainkban a marketingtevékenységet sokan kizárólag a digitális térben futtatott kampányokkal, a különböző közösségi felületekbe ágyazott reklámokkal azonosítják és hajlamosak elfeledkezni a hirdetések hagyományos formáiról. Pedig egy gyors regisztrációt és egy minimális összeg befizetését követően szinte bárki hirdethet online. A számos online lehetőség mellett azonban a hagyományos offline marketingcsatornák sem veszítettek jelentőségükből, sőt, adott esetben komoly versenyelőnyt is jelenthetnek a konkurenciával szemben. 

Egy reklámtábla kihelyezése az egyik legrégebbi offline marketingeszköz, amely évszázadok óta remekül tölti be funkcióját. Mostani bejegyzésünkben röviden megnézzük, hogyan lehet igazán hatékony hirdetési forma, mit tehetünk azért, hogy eredményesen segítse vállalkozásunkat és végső soron újabb ügyfeleket vonzzunk be. Majd részletesen kitérünk arra, hogy milyen keretek között adnak a jogszabályok lehetőséget a lakott területen belüli, közterületi hirdetések elhelyezésének. Vágjunk is bele!

Hol érdemes reklámtáblát elhelyezni?

A reklámtábla elsősorban lokálisan lehet hatékony marketingeszköz, ezért érdemes székhelyünk, fióktelepünk vagy telephelyünk közelében elhelyezni, hogy akár célirányosan igazítsuk útba vásárlóinkat üzletünkhöz.

Előnyös, ha ismerjük a környéket, tudjuk, melyek a forgalmasabb részek, hol rendszeresek a torlódások, vagy melyik kereszteződésekben kell hosszabb ideig várakozni. Ha jól választjuk meg a helyszínt, nagy közönséget érhetünk el céges üzeneteinkkel, felhívhatjuk a figyelmet akcióinkra, kedvezményeinkre. Egy-egy olyan elem, jelige, grafika vagy becenév is jól mutathat a felületen, ami kifejezetten az adott környékhez kapcsolódik, így a helyiek sokkal jobban magukénak érezhetik cégünk szolgáltatásait.

Mikor hatékonyak marketingszempontból a hirdetések?

A jó lokáció mellett a hatékonyság másik fontos összetevője maga a hirdetés: a frappáns tartalom és design, a világos és érthető üzenet, összességében az a benyomás, ami kialakul azokban, akik találkoznak ajánlatunkkal. Innen még hosszú út vezet konverzióig, például a személyes találkozásig vagy az első vásárlásig, ugyanakkor fontos, hogy az első lépéseket a lehető legeredményesebben tegyük meg. Nézzük is, mit tehetünk ennek érdekében.

Ügyelj a színekre!

Először potenciális vásárlóink figyelmét kell megragadnunk. Egy unalmas, szürke hirdetés aligha alkalmas erre a célra, ugyanakkor túlzásokba sem szabad esni. A túl erős vizuális hatás tolakodónak tűnhet, többnek annál, amit az emberek be tudnának fogadni, hiszen sokszor csak egy rövid pillantást vetnek a reklámra, sokszor mindezt akár 80-90 km/h sebesség mellett. Érdemes nagy, telt betűket használni kontrasztos háttérszíneken. Mivel ki kell tűnnünk a tömegből, figyeljünk oda a környék sajátosságaira is a színválasztáskor: vidéki országutak mentén például a zöld, a kék és barna tökéletesen beleolvadhat a környezetükbe, pont céljainkkal ellentétes hatást elérve.

Legyél tömör és lényegre törő!

Még a legnagyobb közlekedési dugóban sem végtelen az emberek figyelme, ilyenkor is csak korlátozottan fogadunk be üzeneteket. Ezért nem érdemes túlzásokba esni, 5-6-7 szó jelenti azt a mennyiséget, amely nemcsak befogadható, hanem meg is jegyezhető. Hosszú és bonyolult mondatok helyett valamilyen rövid, tömör és kreatív üzenetben gondolkodjunk. Ügyeljünk arra is, hogy a vállalkozásunk jól azonosítható legyen a hirdetésben, a reklám és a márka összekapcsolódjon célközönségünkben.

Használj képeket!

A kevesebb néha több, és egy kép többet mondhat ezer szónál – érdemes tehát valamilyen vonzó, figyelemfelkeltő fotót, grafikát vagy illusztrációt elhelyeznünk reklámtáblánkon. A képek nélküli hirdetés könnyen valamilyen egyszerű „tájékoztatásként” hathat, éppen a reklám figyelemfelkeltő jellegét veszítve el. Valamilyen konkrét termékünket is megjeleníthetjük, kérhetjük profi fotós segítségét vagy választhatunk az interneten erre a célra elérhető stock fotók közül is.

 

reklamtabla

 

Milyen szabályok vonatkoznak a reklámtábla kihelyezésére?

A reklámtábla kihelyezés szabályai pár éve jelentősen szigorodtak. Ennek oka elsősorban az volt, hogy a rengeteg óriásplakát sokszor már az egyes települések jellegzetes arculatát is veszélyeztette. Lépni kellett, így viszont sokkal nehezebb lett a vállalkozásoknak élni ezzel a marketingeszközzel, legalábbis ami a lakott területeket illeti. A következőkben nézzük is meg, mire kell számítanunk jogi szempontból, ha közterületen szeretnénk reklámtáblát elhelyezni.

Hogyan változtak a közterületi reklámokra vonatkozó  szabályok?

2016-ban fogadta el az Országgyűlés a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényt (településképi törvény), amely 2017-ben kiegészült a reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó előírásokkal is. Emellett megjelent az úgynevezett Reklám-elhelyezési rendelet [104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet], kifejezetten a reklámhordozók és egyéb reklám célú berendezések elhelyezését szabályozva.

A változás jelentősége abban állt, hogy az újonnan meghozott jogszabályok a helyi önkormányzatok kötelességévé tették a közterületen, illetve a közterületről látható magánterületeken elhelyezett reklámokra vonatkozó szabályok megalkotását.  Ezt az önkormányzatoknak a helyi településképi rendelet keretein belül kellett megtenniük, amelyek keretében csak szigorúbb irányba térhetnek el a törvények és kormányrendeletek paragrafusaitól.

Hol lehet továbbra is reklámot elhelyezni?

A Reklám-elhelyezési rendelet főszabályként kimondja, hogy közterületen kizárólag utcabútor használható reklám közzétételére, illetve, hogy ragasztás útján nem lehet reklámot kihelyezni. A jogszabály pontosan meghatározza az utcabútor definícióját. Ezt ugyanakkor újabb fogalmakkal részletezi, hiszen utcabútornak az utasváró, a kioszk, a közművelődési célú hirdetőoszlop, az információs vagy más célú berendezés minősül. Ezeken a felületeken tehát továbbra is lehet közterületi reklámokat elhelyezni, pontos meghatározásuk szintén a rendelet értelmező rendelkezései között található.

A jogszabályok emellett kivételeket is megállapítanak, amelyek menetesek a korlátozás elől. Ennek megfelelően a szabályozás értelmében nem minősül reklámnak:

  • a cégtábla és az üzletfelirat,
  • a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb felirat és más grafikai megjelenítés,
  • az üzlethelyiség kirakatában elhelyezett gazdasági reklám, valamint
  • a járművön elhelyezett gazdasági reklám.

Ezeket a hirdetési formákat tehát ha nem is korlátozás nélkül, de lényegesen egyszerűbben el lehet helyezni, illetve mivel nem minősülnek reklámnak, kihelyezésük esetén közterület-használati díjat sem kell fizetni.

Ne felejtsük el, hogy a szabályozás nem érinti a lakott területen kívüli, például főutak mentén kihelyezett reklámhordozókat, amelyekre külön, sokszor kifejezetten közlekedési és közlekedésbiztonsági jellegű előírások vonatkoznak.

Hogyan lehet engedélyt szerezni közterületi reklám kihelyezésére?

Hirdetőtábla engedélyt településképi bejelentési eljárás keretében szerezhetünk, amelynek lefolytatása a polgármesterek, illetve a főpolgármester hatáskörébe tartozik. A reklámok közzétételére és elhelyezésére vonatkozó szabályok betartását pedig az illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal ellenőrzi. Jogsértés észlelése vagy az arról való tudomásszerzés esetén pedig 8 napon belül szab ki bírságot, illetve elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését.

 

 

Tippek a minőségi hirdetőtábla elkészítéséhez

A JólNyomjuknál kizárólag magas minőségű dibondból, habosított PVC-ből és plexi anyagokból készült reklámtáblákkal dolgozunk, amelyek nemcsak jól mutatnak, hanem tartós megoldást is jelentenek, hiszen akár akár 3-5 évig is használhatóak. UV álló és időjárásálló tulajdonságainak köszönhetően hosszú ideig hívják fel az arra járók figyelmét élénk és telt színeikkel, igényes megjelenésükkel.

A minőségi tábla mellett pedig fontos, hogy rövid, frappáns, a figyelmet megragadó üzenetekkel érjük el célközönségünket. Lakott területen belül a jogszabályok értelmében legfeljebb tizenegy négyzetméter felület vehető igénybe reklámozásra, főutak, autópályák mentén valamivel enyhébbek a szabályok. Fontos, hogy ügyesen használjuk ki a rendelkezésre álló helyet, ötletes szöveggel, ellenállhatatlan ajánlattal és valamilyen kreatív designnal.

A JólNyomjuk csapata mindenben segítségedre lesz, ha cégednek is hasonló megoldásra lenne szüksége. A magas minőségű reklámhordozók elkészítésén túl akár már a tervezésben is számíthatsz ránk, tapasztalt grafikusunk hasznos tippekkel láthat el, amennyiben design kérdésben lenne szükséged segítségre. Keress minket bizalommal, indítsunk el együtt vállalkozásodat az ismertség útján!

 

Figyelem!
Cikkünk 2023 januárjában frissült és az akkori aktuális szabályozást tükrözi.