Header hullám

Autófóliázás – Minden, ami érdekelhet a témáról – Második rész

A sorozat további cikkeit az alábbi oldalakon éred el:

Miről fog szólni a cikk?

Mindenre azt írják, hogy autófólia és nem tudom, hogy mi a különbség autófólia és autófólia között? Ebben a cikkben kicsit bővebben kifejtem a különbséget felhasználási szempontból, így könnyebb lesz választanod az anyagok között és remélhetőleg választ kapsz a kérdéseidre. Teljesen másra van szükséged, ha nem szeretnéd, hogy belássanak az autód üvegén, mint ha céges autód van és szeretnéd az arculati elemeiddel felruházni és egy vevővonzzó mágnessé tenni a fehér autódat. Remélem sikerül a cikk végére kicsit tisztábban látnod ezzel kapcsolatban.

 

Egyszínű és nyomtatott autófólia

Alapvetően mind a nyomtatható, mind az egyszínű autófólia PVC alapú. A kővédő autófóliánál poliuretánt használnak leginkább (ott is van PVC), illetve egyre inkább jönnek a PVC mentes megoldások a környezetvédelem miatt.

Miből áll az  autófólia?

Ha felülről közelítünk (ahogy látjuk), akkor nyomtatott autófólia esetén a lamináló és a nyomtatott fólia, a többi esetén az egyszínű vagy víztiszta fólia található. Alatta a tapadóréteg a ragasztó. Nyomtatott autófólia esetén általában szürke a ragasztó színe, hogy bármilyen színű karosszérián takarjon, ne üssön át az autó alapszíne. A többi autófólia esetén általában víztiszta (átlátszó) a ragasztóréteg. Alatta felhordópapír (liner) található. Ezt húzzuk le a fólia telepítése előtt.

Mi a fólia vastagságának mértékegysége?

A fólia vastagságát mikronban mérjük. 1 mikron egyenlő 0.001 milliméterrel.

Ilyen vastagok az autófóliák:

  • Egyszínű 2D autófólia: 60-70 micron
  • Egyszínű 3D autófólia: 80-140 micron
  • Nyomtatott 3D autófólia laminálóval:  100-120 micron
  • Kővédő fólia: 150-200 micron

Gyártástechnológiai különbségek

Különbséget kell tennünk az autófóliáknál abban, hogy milyen felületen használjuk:

  • Hengerelt Polimer (továbbiakban 2D autófólia)
    A sík és enyhén ívelt felületekre ezeket az anyagokat használjuk. Ennek az előállítása olcsóbb, de közel sem annyira nyújtható, mint a 3D autófólia.
  • Öntött fólia (továbbiakban 3D autófólia)
    A teljes emelek fóliázásánál és a nagyobb hajlításokban ezt a típust használjuk. Mind a két típusból létezik légcsatornás verzió.

Szinte az összes fóliagyártónak van mind a két fóliatípusból.

Autófóliázás előtti szemle

Sok esetben mielőtt árajánlatot adunk felmérjük az autókat. Átnézzük a fényezést van-e esetleges sérülés az autón. Ha olyan sérülést látunk az autón, akkor javasoljuk a kijavítást, mielőtt eljön hozzánk az autó fóliázásra.

Egyszínű autófólia 

Az egyszínű 2D autófóliát elsősorban egyszínű grafikai elemek (logó, feliratok) megjelenítésére használjuk. Hívják plotterfóliának is, mert vágógéppel vagy vágóplotterel lehet bele formákat, feliratokat, grafikai elemet vágni. Ezt meg lehet tenni a 3D autófóliával is, de nem igazán jellemző, leginkább az árkülönbség miatt. Előnye a nyomtatott dekorációhoz képest, hogy a fólia anyagában színezett és nem fog akkor sem jelentősen kifakulni a szín, ha már lejárt a kihordási ideje. Akkor tudjuk, hogy lejárt az ideje a fóliának, ha a feliratok szélein kezd a fólia berepedezni.

Esetleg még sík felületek (például vakablak egy teherautón) egyszínű behúzására lehet használni az egyszínű 2D autófóliát. De ezt nem igazán szokták használni, mert inkább többszínű nyomtatott  fóliázást szokták alkalmazni az ilyen részleges dekorációra.

 

Egyszínű autófólia

 

Az egyszínű 3D autófóliát leginkább a fényezés helyett szokták alkalmazni. Ennek legfőbb oka, hogy költséghatékonyabb és gyorsabb, mint a fényezés. Az öntött anyag felveszi az íveket és a tapasztalt fóliás szakemberek még a nagy hajítású elemekre is tud telepíteni. Ilyen például az első lökhárító vagy a tükrök, kilincsek. Plusz, ha megfelelő minőségű a fólia és a fényezés is gyári vagy gyárival megegyező minőségű (nem kisipari), akkor le is lehet szedni a kihordási ideje után. Lehet az autót részlegesen is fedni egy színnel.

Napjainkban nagy divat, hogy az autó tetejét feketére fóliázzák, ezáltal olyan, mintha panorámatetős lenne az autó. Vagy az adott márka sport verzióján más színű a kilincs vagy a tükör és tulajdonosa hasonlóvá szeretné varázsolni az autót. Erre is van lehetőség az egyszínű autófóliával.

Fontos, hogy fényezésre lehet csak telepíteni az autófóliát, mivel festékre tud tapadni az anyag.

Nem lehet sima műanyagra fóliázni, mert nem fog az anyag letapadni. Ez azt jelenti, hogy ha nem fényezett a lökhárító, a kilincs vagy a tükör, akkor bizony arra nem lehet fóliázni. A fólia nem takarja el a karosszéria hibáit (rozsda, jégkár, nyomdás, fényezési hiba)

Általában, mint a fényezésnél csak a külső elemeket szokták fóliázni, de opcionálisan a belső falcokat is lehet fóliázni (elég magas a költsége, vetekszik a külső fóliázás árával). Fóliázás szempontjából kényes rész még az autónak a küszöb alatti része, mert itt kapja a legtöbb sarat, szennyeződést, főleg ha rücsis alváz védelmet kap az autó. Ebben az esetben nem mindig javasoljuk a fóliázást erre a részre, mert hiába égeti bele a rücsis fényezésbe a telepítő a fóliát, a felület egyenetlensége és gumis anyagösszetétele miatt több az esély, hogy visszajön a fólia.

Ami nagy előnye még az egyszínű autófóliának, hogy rengeteg színből lehet választani. A standard színeken túl vannak metál, gyöngyház, szatén, króm, fluoreszkáló színű fóliák és színváltós flip-flop fóliák is. Lehet választani fényes és matt kivitel közül is.

 

Strukturált fólia

 

Léteznek struktúrált felületű fóliák is. Ez azt jelenti, hogy a felülete nem sima, enyhén domború. Ilyenek például: bőrhatású fólia, szálhúzott fólia, állatmintás (leopárd, zebra) fólia, méhsejt mintás fólia, krokodilbőr hatású fólia. Ezt szokták kérni az autó belső elemeire is (például műszerfal, faberakások átfóliázása).

Napjainkban hódít a különböző mintájú fóliák telepítése az autókra. Ilyen a camouflage vagy terepmintás autófóliák különböző árnyalatai. Vagy levélminták, faminták elsősorban vadászoknak, gazdáknak, erdészeknek. Léteznek már előre gyártott anyagok ebből, de a tapasztalatom azt mondja, hogy jobb, ha nyomtatott verzióban készül el az autófólia.

Tartanak a gyártók különböző színű karbon fóliákat is. Leginkább ezt is a sportosság és a különlegesség jegyében szokták választani a kedves autótulajdonosok.

Nagy előnye még az egyszínű 3D autófóliának, hogy védi a karosszéria alapfényezését. Nem olyan mértékben, mint a kővédő fólia (a kővédő fólia 150-200 micron, az egyszínű 3D autófólia 80- 110 micron vastagságú)

Egyszínű autófólia telepítése

Átalában az egyszínű 3D autófólia 152 cm tekercsszélességű.

  1. A telepítéshez az autó elemeit kimérjük és ehhez a fóliát dekorasztalon megfelelő ráhagyással kivágjuk a megfelelő méretre.
  2. Ha frissen lett az autó mosva, akkor ki kell szárítani. A karosszéria felületeit zsírtalanító szerrel áttöröljük. Letakarítunk minden olyan szennyeződést, amit a mosó nem szedett le. Ilyen például az útról felszedett aszfalt vagy kátránypöttyök a fényezésen, ottmaradt rovartetem stb. A falcokat és minden olyan felületet áttörlünk, ahonnan port felszedhet a fólia.
  3. Ha szükséges (a munka nagyságától és bonyolultságától függően) kiszedjük a kilincset, tükröt. Van, hogy a lökhárítót, lámpát is ki kell szerelni, de nem feltétlen szükséges.
  4. Kimaszkoljuk azokat a részeket, ahol port szedhet fel az anyag (például a lökhárító fényezetlen részei).
  5. Ha ez megvan, akkor a megfelelő munkamódszerrel, rögzítőmágnes segítségével megtörténik a fólia telepítésre az autóra.
  6. Átnézzük a munkánkat és azokon a részeken, ahol a legnagyobb kitettsége a van a fóliának beleégetjük a fényezésbe hőlégfúvóval.
  7. 24 órát hagyjuk az autót, majd újból átnézzük és szükség esetén újra átmelegítjük.

Érdemes egy hétig nem mosni az autót és párszor átfutni szemmel az autó fóliázásán. Hiába van többszörösen átmelegítve  a fóliázott karosszéria, benne van, hogy minimálisan visszaindul az anyag. Főképp a kritikus részeknél fordulhat elő. Ilyen az első és hátsó lökhárító, a küszöb alja és a kerékjáratok. Ha észrevesszük és szólunk a  kivitelezőnek, akkor legtöbbször egy melegítéssel megoldható az átnézés, viszont, ha a feljött fólia alá bemegy a por, sár, kosz, akkor már csak teljes elem fólia cserével orvosolható a helyzet.

Ha fontos a megkülönböztetés, akár éjszaka is, akkor érdemes fényvisszaverő fóliát használni. Ennek a legnagyobb előnye, hogy éjszaka is látszik az autónk, ezáltal megkülönböztetett figyelmet kapunk. Egyszínű fényvisszaverő fóliából csak néhány standard szín van (fehér, sárga, piros, zöld, kék). Lehet mintákat vágni belőle plottervágó géppel. Nagy hátránya viszont, hogy nagyon körülményes leszedni a karosszériáról az anyagot. Biztos látott már mindenki régi Skoda Octavia rendőrségi autót, amin a kék fényvisszaverő szín selejtezés után is az autón maradt. Maradjunk annyiban, hogy nem véletlen. Érdemes ezért csak akkor használni, ha hosszú távra tervezünk ezzel az anyaggal.

Ezeket a színeket színkártyákból vagy színkatalógusokból lehet kiválasztani.

Egyszínű 2D polimer autófólia típusok

Oracal 551 autófólia, Avery 700 autófólia, APA Truck Plotter Vinyl autófólia, 3M Scotchcal 50 autófólia

 

Öntött autófólia

 

Egyszínű 3D öntött autófólia típusok

Oracal 970 autófólia,  Avery Supreme Wrapping Film autófólia, Hexis Skintac HX20000 autófólia, 3M 2080 Wrap film autófólia, APA CW autófólia

 

Nyomtatott Autófólia

Ahogy a nevében is benne van a legnagyobb különbség az egyszínű autófóliához képest az, hogy (szinte) bármilyen nyomtatást meg lehet jeleníteni ezen az autófólián. A szinte szócskát azért írtam, mert 4 színből keveri ki a nyomtató a megjeleníteni kívánt színt. A nyomtatónak van egy színtere, ez az, amit ki tud keverni a gép, ezért például arany színt nem tud produkálni. A négy szín a Cián, Magenta, Sárga és a Fekete. A nyomdai zsargonban CMYK-nak mondják ezt a rövidítést.

Grafikai látványterv és színek

Általában (jó esetben) egy grafikus készíti a látványtervet az adott autóra, ahol be vannak állítva a nyomdai színek. Ahhoz, hogy stimmeljen az adott szín és szinte ugyan legyen Magyarországon és mondjuk az Egyesült államokban kitaláltak két színskálát, amelyet használunk és amely igazodási pont. Az egyik a RAL színskála, a másik pedig a Pantone skála. Ezért van sokszor, hogy egy arculati kézikönyvben megadják a Pantone vagy a RAL színt, mert így ellenőrizni lehet színmintával a kinyomtatott színt. Két nyomtató nem nyomtat egyforma színt. Befolyásolja a páratarmalom, a hőmérséklet, illetve nyomdafesték. Minden nyomtatóhoz vannak nyomtató profilok (ICC), ami azt a célt szolgálja, hogy színhelyes legyen a nyomat. De nagyobb munkánál, ahol fontos a színhelyesség, érdemes színmintát kérni (hívják Cromalinnak is a nyomdai zsargonban). Ezután össze tudjuk hasonlítani, hogy mennyire egyforma az adott szín és az arculati kézikönyvben megadott Pantone vagy RAL szín.

 

RAL színskála

 

Grafikai beméretezés, autó felmérése

Sok esetben a grafikus tervezi a látványtervet az autóra vagy egy mock-upra. Oké ez rendben van nagyon jól fog kinézni, az ügyfélnek leesik az álla, hogy milyen jól néz ki. Ezzel csak az a bökkenő, hogy a valóságban is úgy kellene kinéznie annak a látványtervnek az autón. Na itt szoktak a problémák kezdődni. Ahhoz, hogy minden stimmeljen a valóságban az autót fel kell mérni és az alapján a grafikát méretezni. Léteznek autó méretezett vázrajzok, de a valóságban szinte mindig van csúszás. Ezért szinte mindig fel kell mérni az autót, ha nyomtatott fólia kerül az autóra. Ezután a grafikus megnézi, hogy a látványtervet hogyan kell szétszedni úgy, hogy az illesztés, ahol kell ízléses legyen. Az egyszínű autófóliázásnál erre nem kell figyelni, mert mindegy, hogy két centivel lejjebb vagy feljebb kerül a fólia, ha ugyanaz a színe. Itt viszont borzasztó ízléstelen tud az lenni, mikor úgy fóliázzák az autót, mint ha az útszéli billboard reklámtábla lenne.

Az illesztéseknél arra kell törekedni, hogy olyan helyeken legyen, ahol a szem nem látja vagy optikailag jobban néz ki. Lehet, hogy 10-20%-al több lesz az anyagfelhasználás, de kérdem én a kedves Ügyfél melyiket választaná: 15%-al legyen drágább a munka vagy legyen egy ízléstelen ellenreklám az egész fóliázás… Döntse el mindenki maga.

 

Autófóliázás hiba

 

Ami még óriási hiba, ha azt gondoljuk, hogy az első lökhárító és a hátsó lökhárító illeszkedni fog az oldal designjával. NEM. Nem fog. Mégpedig azért nem, mert a 3D autófólia úgy tudja felvenni a karosszéria ívét, hajlítását, ha melegítik, ezáltal nyúlik. Mivel minden lökhárító és minden telepítő munkamódszere is kicsit más ezért lehetetlen eltalálni, hogy a hajló elemnél pontosan hova fog kijönni az illesztés. Ez nagyon fontos! Akár szeretnél egy ilyen munkát, akár grafikus vagy mindenképp fogadd meg ezt a tanácsot! Itt jön be egy fontos kulcsszó: kifutó. Megvan minden grafikánál, hogy hány centi kifutót kell hagyni az adott elemre. Bele kell számolni az elem hajlását, a kieső részeket (például lámpa). Ha ezekkel mind megvagyunk, akkor a grafikus kimenti gyártásra a grafikai anyagot.

Nyomtatott autófólia gyártása

A téma elején leírtam, hogy 4 színnel (CMYK) nyomtatjuk meg az alapanyagot. Nem minden esetben igaz ez, mert léteznek már lágy színek (lágy cián, lágy magenta) vagy speciálisan fehér szín, metál színek. Ezek alkalmazása nagyon drága, speciális és nagyon nehezen térül meg a magyar piacon. Ezért nagyon kevesen is alkalmazzák. Maga a nyomtatható autófólia alapanyaga fényes fehér vagy víztiszta (a víztisztáról külön írok). A ragasztója szürke hátú, ennek az a szerepe, hogy mindenképp fedjen az autón, bármilyen is az alapszín. A nyomtatható autófóliánál is szinte már mindenki csak légcsatornás kivitelt használ. Viszont itt két réteget használunk. Az egyik maga a fényes fehér nyomtatható autófólia, amit megnyomtatunk 4 színnel. Általában oldószeres nyomtatót használnak ehhez (eco-solvent), de újabban megjelent már az UV-nyomtatás is, amivel azonnal UV fény hatására köt a festék. Az oldószeres nyomtató alkalmazására a gép felmelegíti az anyagot (körülbelül 37-39 Celsius fokra) és a tintasugaras nyomtatófej felhordja a felületre a festéket. Az ideális hőmérséklet hatására az oldószer belemaródik az anyagba, majd továbbmegy. Még kap egy plusz melegítést, hogy minél hamarabb száradjon a felület. Ha ez nem történik meg, akkor mire felcsévéli a gép, összeragad a fólia és sajnos selejt lesz. Ezért sokszor még opcionális ventilátoros szárítást is alkalmazni kell. Ha kész a nyomtatás, akkor levágjuk, szétgörgetjük és hagyjuk, hogy kipárologjon úgy 24 órán át a maradék oldószer. Így is fel lehet telepíteni az anyagot az autóra, de így nagyon érzékeny lenne és minden kisebb karcolás meglátszik rajta. Ezért találták ki a laminálást. A védelem miatt. Itt lehet választani, hogy a fényes alap autófóliánk végső alakjában matt legyen vagy fényes. Ugyanis mindkét típusban létezik lamináló.

Autóra általában 105-137 vagy 152 centiméter szélességben szegmentáljuk az anyagot, ezután befűzzük a laminálógépbe mind a nyomtatást, mind a lamináló anyagot, majd a géppel összehordjuk a két anyagot. Ezután a felesleget levágjuk és ha sima nyomtatást alkalmaztunk, akkor felvágjuk az anyagot és a látványterv alapján számozzuk. Azonban lehetőség van arra is, hogy ugyanúgy, mint az egyszínű autófóliánál itt is feliratot vagy alakzatokat vágjunk ki a vágóplotter géppel. Itt a vágást kontúrvágásnak hívják, mert a grafikán ráhagyást (kontúrt) hagyunk, így ha egy-két millimétert elcsúsztat a vágóplotter még akkor sem dől össze a világ. Egyszínű autófóliánál ez nem releváns, mert a piros szín két milliméterrel arrébb is piros szín. Itt ha kivágta a gép az adott feliratot vagy logót, akkor utána a dekor asztalon kiszedjük a felesleges fóliát. Utána, hogy azt fel is lehessen telepíteni egy úgynevezett applikáló vagy transzfer fóliát használunk. Ezt az anyagot felhordjuk simítóval az előkészített fóliára. Így telepítésre kész a nyomtatott autófólia.

 

Nyomtatott autófólia telepítése

 

Nyomtatott autófólia telepítése

A telepítés sok tekintetben azonos az egyszínű autófóliával. Az anyagok szélessége a nyomtatott autófólia esetében, ahogy az előbb a gyártásnál is leírtam 105-137 vagy 152 cm tekercsszélességű. Itt már a telepítéshez kivágtuk az anyagokat a megfelelő méretre, mivel a grafikán az be lett méretezve.

  1. Ha frissen lett az autó mosva, akkor ki kell szárítani. A karosszéria felületeit zsírtalanító szerrel áttöröljük. A felület és a tisztítás rész megegyezik az egyszínű autófólia telepítéssel.
  2. Ha ez megvan, akkor a megfelelő munkamódszerrel, rögzítőmágnes segítségével megtörténik a fólia telepítésre az autóra. Itt az a nehezítő tényező, hogy minden nyomatnak illeszkedni fel és fontos, hogy milyen sorrendben és honnan, milyen pozícióból rakjuk a fóliát.
  3. A telepítés után ugyanúgy, mint az egyszínű fólia telepítésnél átnézzük a munkánkat és azokon a részeken, ahol a legnagyobb kitettsége a van a fóliának beleégetjük a fényezésbe hőlégfúvóval.
  4. 24 órát hagyjuk az autót, majd újból átnézzük és szükség esetén újra átmelegítjük.

Érdemes egy hétig nem mosni az autót és párszor átfutni szemmel az autó fóliázásán. Hiába van többszörösen átmelegítve a fóliázott karosszéria, benne van, hogy minimálisan visszaindul az anyag. Főképp a kritikus részeknél fordulhat elő. Ilyen az első és hátsó lökhárító, a küszöb alja és a kerékjáratok. Ha észrevesszük és szólunk a kivitelezőnek, akkor legtöbbször egy melegítéssel megoldható az átnézés, viszont, ha a feljött fólia alá bemegy a por, sár, kosz, akkor már csak teljes fólia elem cserével orvosolható a helyzet.

 

Nyomtatott autófólia telepítése

 

Szín átírás a forgalmiban

Akár az egyszínű autófóliáról, akár a nyomtatott autófóliáról van szó át kell írni a színt forgalmi engedélyben. Erről bővebben az autó karosszéria fóliázás szabályai című cikkünkben tudsz tájékozódni.

 

Plottervágott vagy kontúrvágott autófólia telepítése

Legyen szó egyszínű plottervágásról vagy nyomtatott kontúrvágásról, a telepítés módja ugyanaz. A látványtervet nézve kell telepítenünk a fóliát. Meg kell néznünk, hogy a karosszéria hajlítás vonalával menjen párhuzamosan a felirat vagy vízszintesen. Ha megvan a pozíció, amit rögzítő mágnessel pozícióban tartunk, akkor nincs más hátra, mint a telepítés. Ami nehézség lehet, ha túl lett vágva az anyag és a felhordópapír beszakad. Ez akkor is előfordulhat, ha feketét nyomtatunk. A fekete szín lágyítja meg legjobban a nyomtatható autófóliát és ezért az anyagot is könnyebben átvágja, szemben a nem fekete színű anyaggal. Fontos még, hogy minden alkalommal melegítsük át a felületet a telepítés zárásaként.

Bármilyen nyomtatott autófóliázásról is van szó a becentizett látványtervet (ez a beméretezett látványterv kinyomtatott verziója, amin minden fontos eleme ki van mérve) tegyük el, mert könnyebb lesz reprodulálni pontosan ugyanazt a nyomtatott autófóliázást a jövőben, mondjuk egy azonos autókból álló flotta esetén.

Gyártó és anyagtípus

  • 2D polimer nyomtatható autófólia:
    Oracal 3551 RA nyomtatható autófólia, 3M Scotchcal IJ35 nyomtatható autófólia
  • 2D autófólia lamináló:
    Oraguard 215 autófólia lamináló, 3M Scotchcal 8508 G autófólia lamináló
  • 3D öntött nyomtatható autófólia:
    Oracal 3951 RA nyomtatható autófólia, 3M Controltac IJ180 mC nyomtatható autófólia, Avery MPI 1105 nyomtatható autófólia
  • 3D autófólia lamináló:
    Oraguard 290 nyomtatott autófólia lamináló, 3M Scotchcal 8518 nyomtatott autófólia lamináló, Avery DOL 1460 Z nyomtatott autófólia lamináló,

Víztiszta nyomtatható autófólia

Létezik nyomtatható autófóliából víztiszta kivitel is. Ez akkor lehet jó, ha fehér az autónk és például részlegesen szeretnénk nyomtatott design megjeleníteni az autón. Régebben, mivel nem létezett légcsatornás kivitel vizes módszerrel telepítették, de ma már létezik légcsatornás kivitel is.

Gyártó és anyagtípus

  • Víztiszta autófólia típus:
    Oracal 3951 víztiszta nyomtatható autófólia, 3M Scotchcal Clear View 8150
  • Víztiszta autófólia laminálója:
    Oraguard 290 autófólia lamináló

Metál nyomtatható autófólia

Nem csak a nyomdafesték lehet metál, hanem maga a nyomtatható autófólia is. Elegáns megjelenési lehetőség. Mivel ritka biztos, hogy észre fogják venni.

Gyártó és anyagtípus

  • Metál nyomtatható autófólia típus:
    3M Controltac IJ180mC-120

 

Metal autófólia

 

Fényvisszaverő nyomtatható autófólia

Ha az előző verzió elegáns, akkor a fényvisszaverő autófóliával tuti ki fogsz tűnni a tömegből. Az még Nekünk gyártóknak is viszonylag új, hogy van olyan fényvisszaverő autófólia, ami légcsatornás és vissza is lehet szedni ugyanúgy, mint a standard nyomtatható autófóliát. Mondanom sem kell a metál és a fényvisszaverő nyomtatható autófólia nem való mindenkinek. Azoknak ajánlom, akik hajlandók többet áldozni a hozzáadott értékért és nem zavarja őket, ha sokszor megnézik az autójukat.

Gyártó és anyagtípus: 3M Scotchlite IJ780mC-10R

 

PVC mentes fólia

 

PVC mentes nyomtatható autófólia

PVC mentes fólia: A nyomtatható autófóliát is elérte a jövő szele. Már kapható PVC mentes kivitelben. Árban sem kell már akkora különbségre számítani. Ha valakinek fontos ez a szempont érdemes mérlegelni ezt a lehetőséget is.

Gyártók és anyagtípusok

  • PVC mentes nyomtatható autófólia típusok:
    3M Envision IJ480MC Non-PVC nyomtatható autófólia, Oracal 3981 RA Non-PVC nyomtatható autófólia
  • PVC mentes nyomtatható autófólia lamináló:
    3M 8548 G Non PVC autófólia lamináló, Oraguard 289F Non PVC autófólia lamináló

 

Kővédő autófólia (PPF)

A kővédő autófóliát, mint az a nevében is benne van az autód védelmére találták ki. Sokszor látunk akár pár 1000 kilométer futott autót, amin már lepattogott itt ott a festék és a lakkozás. Gondoljunk bele, hogy lassan már minden autó 10.000.000 Ft-nál kezdődik. Tegyük fel rászánod azt a pár 100.000 Ft-ot arra, hogy legalább a legjobban veszélyeztetett elemek megkapják a kővédő fóliázást és pár év múlva eladod az autódat, akkor bizonyosan könnyebben és jobb áron tudod eladni az autódat. Ezek az elemek az első lökhárító, a tükrök, a motorháztető és a sárvédők, első lámpák és a tető eleje. Nem mondom, ha rá szánsz 400.000-1.000.000 forintot, akkor az egész autód is megkaphatja a kővédelmet. Személy szerint egy új autót vagy 10 millió forint feletti autót mindenképp kővédőztetnék. Vagy még egy jó példa a terepjárók és pickupok esete. Megveszed sok-sok pénzért, akkor nyilván kivinnéd egy kicsit csapatni az erdőbe. Ha kővédőzve van, akkor nyugodtabb lehetsz a karosszéria védelmed felől. Az anyag élettartama 5-10 év a használattól függően.

 

A kővédő autófólia alapanyaga

Az alapanyag egy vastag víztiszta (150-200 micron) poliuretán anyag. A professzionális kővédő fóliák nem színeződnek el (sárgulnak) hosszabb idő elteltével sem. Öngyógyuló anyagnak mondják, ahogy az angol elnevezésében is erre van: PPF (Paint Protect Film), ami azt jelenti, hogy a kisebb karcok, amik keletkeznek eltűnnek. Hasonlóan, mint az autómosóban, amikor waxolod az autódat az anyag felvitele után kialakul a vízlepergető (Hidrofób) tulajdonság. Könnyebb lesz az autódat tisztítani is. Sokkal ellenállóbb lesz a bogarak és a madárürülék vagy a fenyő gyanta szennyeződésekkel szemben. Nem kell félned az apróbb parkolási sérülésektől, ajtórányitástól. Esetleg attól, hogy egy jóakaród végighúzza a kulcsot a karosszéria oldalán.

 

Kővédő fólia telepítése

A autó karosszériáját hasonló módon, mint az egyszínű és nyomtatott autófóliánál megtisztítjuk a szennyeződéstől és zsírtalanítjuk. Az anyagot vagy a dekor asztalon szabjuk le az egyszínű autófóliához hasonlóan vagy ha megvan az elem pontos sablonja, akkor plottervágó géppel is ki lehet vágni előre az anyagot. Ennnek az az előnye, hogy nem kell vagy alig kell vágni a karosszérián a fóliát. Egy speciális folyadékot juttatunk a karosszériára és a hordozótól megszabadított fóliára. Eztán felhelyezzük a felületre. Kasírozással kihajtuk a folyadékot a fólia és a fényezés közül. Hőlégfúvó segítségével, ahol szükséges segítsük az anyagot megfelelően ráhajlani a felületre. Ahol kell ott kivágjuk a felesleges fóliát. Áttöröljük a felületet és mindenhol lemelegítjük, ahol kell a fóliát a karosszérián.

Kővédő autófólia típusok

Oraguard 2815 GF, 3M , Skyfol PPF Nano, LLumar PPF Platinum, 3M SGH6PRO4.0 PPF, Hexis Bodyfence

 

Autóüveg fóliázás

Hővédelem, utazási komfort

Autóüveg fóliázás esetén fontos, hogy védjük az autó belsejét a hőtől. Nyáron nem kell annyit menjen a klíma, illetve ha leparkoltunk az autóval nem fog annyira felforrósodni az autó belseje. Nem fog kimenni a kárpit színe és nem fog kirepedezni a műszer anyaga, ha gyerkőc is van nem a forró gyerekülésbe fogod visszatenni, ami süti a bőrét. Segít abban, hogy sokkal kevesebb káros sugár érje a bőrödet, ez a mai extrém forró nyarakon elég fontos. Mivel a B oszlop mögött bármilyen sötétségű lehet az autóüveg fólia, így az sem utolsó szempont, ha nem szeretnék, hogy belássanak. Akár az utazó személyről van szó, akár a céges teherautó hátsó ablakáról. Mi is használunk a teherautónkon üvegfóliát a hátsó ablaküvegen, így nem kell tartanom, hogy a kíváncsi szemeknek esetleg megtetszik valami a több százezer vagy akár milliós értékű szerszámok gépek közül. Ez mind ahhoz vezet, hogy növekszik az utazás komfortja.

Műbizonylat, garancia

Fontos, hogy csak olyan autóüveg fólia kivitelezővel dolgozz együtt, aki műbizonylatot ad a fóliázásról. A fólia és az autóüveg közé teszik be a fólia típus jelzését, illetve kapsz először egy ideiglenes papír alapú műbizonylatot, majd egy plasztik kártyát, amit mindenképp őrizz meg. Én a forgalmi mellett tartom. Így, ha megállít a rendőr nem fog megbüntetni és a műszaki vizsgán is gond nélkül átmegy az autó. Plusz így ha bármilyen gond van a fóliával, akkor vissza tudsz menni a kivitelezőhöz reklamálni. Egy gagyi autóüveg fólia simán lehet, hogy visszajön vagy elveszti a színét akár 1-2 éven belül. Ezzel szemben egy professzionális autóüveg fóliára általában 10 év garanciát vállal a gyártó. A professzionális autóüveg fólia nem karcolódik sok ablak fel-le húzogatás után sem.

Baleset és betörésvédelem

Ha megtörténik a baj és balesetet szenvedünk, akkor az autóüveg fólia egyben tartja az autóüveget és így az üvegszilánkok nem fognak sérülést okozni. Ha úgy gondolja egy tolvaj, hogy el szeretné tulajdonítani az autónkat, akkor a fóliázott ablaküvegünkön keresztül sokkal nehezebb dolga lesz.

Stílus és megjelenés

Az előbbiekhez mérve nem a legfontosabb, de azért mégis jobban néz ki az autónk, ha kap egy autóüveg fóliázást. A színekben különböző árnyalatok vannak az egészen halványtól a teljesen sötétig. Mindegyik jó választás lehet, az ízlésünktől függ melyik árnyalattal szeretnénk megjelenni.

Csak B oszloptól mehet bármilyen sötétséggel

Ahogy itt írtam már róla, valóban csak B oszloptól hátrafelé van megengedve bármilyen sötétségű autóüveg fólia. Az első ajtókra valamint az első szélvédőre világosabb, de ugyanolyan védelmi tulajdonságú speciális kerámia tartalmú autóüveg fóliát lehet telepíteni.

Hogyan fóliázzák az autóüveget?

Kétféle módszer létezik az autóüveg fóliázására:

Autóüveg fóliázás kárpit megbontása nélkül

Először maszkolással eltakarunk minden olyan felületet, amellyel érintkezve a fólia fel tudja szedni a port és a koszt. Megtisztítjuk, zsírtalanítjuk a külső autóüveg felületet, majd pengével is átmegyünk rajta. Rámérjük a fóliát az üvegfelületre, majd méretre vágjuk. Ezután hőlégfúvóval addig melegítjük a fóliát, amíg az felveszi az autóüveg formáját. A belső üvegfelületet is tisztítjuk, mert a fólia az üveg belső felére lesz telepítve. Felragasszuk az engedélyszámot. Végül ragasztással, és a víz és adalékanyag kisimítása (kasírozása) felkerül a fólia a rendeltetési helyére.

 

Autóüveg fóliázás kárpit bontással, szereléssel

Itt először leszedjük az ajtókárpitot, majd kiszereljük az autóüveget. Megtisztítjuk, majd telepítjük az autóüveg fóliát. Ezután visszarakjuk az autóüveget és vissza szereljük az autókárpitot.

 

Következtetés a cikk végén

A cikk végére érve tisztábban láthatod az autófólia típusokat. Minden fólia típusnál megjelöltem az ismertebb gyártókat és anyagokat. Így könnyebben tudod ellenőrizni a céget, akitől ajánlatot kérsz. Tisztában láthatod milyen lépések vannak az adott típusú autófóliázásnál. Miért fontos az autó felmérése, miről szól a grafika beméretezése. Képbe kerülhettél az ilyen speciális anyagokkal, mint a karbon fólia vagy a fényvisszaverő fólia. Azt is megtudhattad mire figyelj mielőtt elhozod az autót fóliáztatni és mire figyelj oda az elkészült munka után. A következő cikkben a magyarországi autófólia kivitelező cégeket vesszük górcső alá és megtudhatod mi a reális garanciális időtartam az adott autófólia típusoknál.