Miért ne az olcsó árajánlatot válaszd? Miért drága mégis hosszú távon?

Ebben a cikkben azt a tapasztalatot osztom meg Veletek, hogy mire figyeljetek oda egy reklámdekorációs ajánlatkérésnél. Milyen hibák lehetnek ebből hosszú távon.

 

Miért van ez az egész és Te megrendelő miért nem tehetsz az egészről:

Az eddig tapasztalatom alapján a nyomdaipari és dekorációs vállalkozók (ahogy sok magyarországi vállalkozó is más szegmensből) nem foglalkoznak eléggé az Ügyféllel és az Ügyfélélménnyel. Nem foglalkoznak edukációval, hogy az Ügyfél valóban tudatos döntést hozzon. Egyszerűen csak azzal törődnek, hogy a konkurenciánál olcsóbbak legyenek és nagy volumenben adjanak el. Erről egyáltalán nem tehet a megrendelő. Kész helyzetben van. Mégis mit tudna tenni. Nyilván abból választ, ami van.

 

Hogyan lehet egy árajánlat olcsó?

 

1. Nem fizeti meg a munkatársakat

Nem jelenti be őket vagy borítékban adja a fizetést.

Ennek az a legnagyobb hátránya, hogy a vállalkozás nem tud hosszú távon kinevelni, illetve megtartani kiválóan szakképzett, megbízható munkaerőt és ez bizony a munka minőségének  a rovására megy.

 

2. Nem fizeti be az adókat

Számlát vesz. Ügyeskedik.

Ha nem kéri meg a megfelelő árat a vállalkozás, akkor még azzal „játszhat”, ha számlát vásárol és így vesz ki pénzt adófizetés nélkül. Biztos mindenki hallott a „számla nélküli” megoldásról. Ilyenkor ÁFÁt csal a vállalkozó. Azon felül, hogy az államot megkárosítja, a megrendelő vajon mit fog cselekedni, ha garanciális igénnyel menne vissza a munkát elvégző céghez és a vége az lesz mondjuk, hogy „mutasd a számlát”?! A legrosszabb esetben pedig már vissza sem tudunk menni a céghez, mert megszűnt.

3. Nincsenek megfelelő körülmények a munkavégzéshez

  • Poros a műhely,
  • Nem megfelelő vagy igénytelen az ügyféltér,
  • Nincs a telephely kitáblázva,
  • Nem veszik fel a telefont.

4. Olcsóbb anyagot választ

Ennek issza meg leginkább a levét a megrendelő. De a rövid távon gondolkodó vállalkozó is. Ki megy vissza egy kóklerhez… Ugye? Sajnos van olyan eset, amikor 20-30%-al olcsóbb anyagot használ a kivitelező, de előfordulhat olyan is, hogy a felhasznált anyag ára tizede a felületre valójában használandó anyag árának. A cikkben ezeket a látott és tapasztalt problémákat fejtem ki bővebben

 

Autófóliázás

1. HibaA kivitelező nem a felületnek megfelelő alapanyagot használ.
Például egy sík felületre (ablak, táblaanyag) való monomer fólia és egy 3D autófólia között árban akár 5-10 szeres szorzó is lehet különbségként. A hibát ott lehet észrevenni, hogy az elkészült dekoráció átvétele után a fólia összeugrik a hajlításokban. Visszaugrik a vakablak beugró részén, a kerékjárati hajlításokban, a lökhárító szélén. A ragasztót otthagyja, amire ráragad a kosz és a por. Viszont  Ennek az lesz a vége, hogy ellenreklám valóságos rémálom lesz a vágyott reklámfelületből.

Megoldás:
Olyan kivitelezőt kell keresni, aki a felületnek megfelelő alapanyagot választ, illetve figyel arra, hogy a nyomdai anyag megfelelően legyen beállítva. Az autófóliázás egy hosszú távú (általában 3-5 éves) befektetés. Nagyon nem mindegy, hogy milyen képet fest a cégünkről.

 

Olcsó árajánlat

 

2. Hiba – A dekoros cég úgy dekorálja az  autót, mintha egy plakát lenne. 
Így a legkevesebb az anyagveszteség az autón. Viszont borzasztóan ízléstelen.

Megoldás:
Sokkal szebb, ha az illesztések olyan helyeken vannak, ahol nem veszi észre a szem. Vagy elemek között van az illesztés, így lényegében nem fog látszani.

3. Hiba – A grafikai látványtervet nyomdakész tervnek gondolják.
Sokszor előfordul, hogy a megrendelő egy látványterv készítést megrendel, amelyért cserébe kap egy ízléses látványtervet. Ezek a látványtervek legtöbbször egy mockupra vannak rászerkesztve vagy egy stock fotóra. A baj ezzel az, hogy nincsen a látványterv ráállítva az autóra, tényleges méretben. A kép legtöbbször torzított, így a valóságban sem így fog kinézni.

Megoldás:
Ezt úgy lehet megoldani, hogy felmérjük az autót (sajnos sokszor az interneten beszerezhető méretezett vázrajzok sem pontosak) és pontosan méretre állítjuk a grafikát. Így a grafika ott fog állni az autón, ahol eredetileg az Ügyfél elképzelte.

 

Molinó

1. HibaGyengébb anyagot használ a gyártó.
Azon spórol a gyártó, hogy a gyengébb minőségű laminált molinót használja a jobb és ellenállóbb öntött molinó helyett. Miért baj ez? Leginkább azért, mert ez a reklámeszköz is több éves időtartamra szól. Nem néz ki valami jól, ha pár hónap után elkezd az anyag szétmállani, azért mert 200 forintot spórol négyzetméterén az anyagnak a gyártó.

Megoldás:
Figyeljünk oda, hogy az ajánlatkérésben öntött ponyvából készült molinóra kérjünk árajánlatot!

 

2. Hiba – Nem a körülményeknek megfelelő anyagot választ a gyártó.
A molinónak az ikertestvére az építési háló. A nevében is benne van, hogy hálós szerkezetű, így a szelesebb helyekre ilyen anyagot érdemes telepíteni (Budapesten elég sok ilyen reklámfelület van forgalmas helyeken). Előfordul, hogy kitesznek egy molinót, ami nem engedi át a szelet és szétszakad vagy egy nagyobb vihar után nem marad a helyén a kihelyezett anyag. Köztes megoldásként szokták alkalmazni (például a benzinkutakon), hogy a molinóra félkör alakzatokat vágnak, hogy a szél valamennyire átfújjon a felületen. Sajnos azonban benne van, hogy egy nagyobb szél esetén megrongálja a vágást a szél, így használhatatlanná téve a reklámfelületünket.

Megoldás:
Mindig egyeztessünk a gyártóval a körülményekről a kihelyezendő molinó esetén!

 

3. Hiba – olcsó nyomdafesték, hamar kifakuló nyomat.
Sok gyártónál a nyomdagéphez ajánlott gyári festék helyett, olcsó utángyártott festéket használ. Ennek sok esetben az az eredménye, hogy akár pár hónap után kifakul a molinód és dobhatod ki a kukába.

Megoldás:
Legyél tudatos! Ne ülj fel az olcsó árajánlatnak!

 

4. Hiba – csíkos a nyomat.
Az idő pénz! Legyél termelékeny! Termelj nyereséget! Üzeni napjaink kapitalista gazdaságpolitikája. Már a cikk elején is leírtam sajnos leginkább az ár és a gyártott mennyiség határozza meg a mai nyomdaipart. Ahhoz, hogy szép legyen az a nyomat bizony lassabban kell nyomtatni. És ezt nem akarják a gyártók. Mert akkor több pénzt kell kérni. Csak kérdem Én, melyiket fizeted ki szívesebben? Egy olcsó, de ronda nyomatot vagy egy drágább, de olyan nyomatot, amelyre büszke lehetsz és eladja magát?

Megoldás:
Legyél tudatos! Nézd meg a gyártó referenciáit!

5. Hiba – Nem sütik, csak ragasztják a molinó széleit.
A molinót normál esetben azzal erősítik meg a kültéri időjárásnak ellenálló haszálathoz, hogy a széleit visszahajták, majd egy ponyvahegesztő géppel kb. 500 celsius fokon összesütik. Ezzel a széle sokkal erősebb lesz és ellenállóbb az időjárás szeszélyességének. De egy ilyen gép bizony sokba kerül. Ha a gyártó elviszi ponyvás alvállalkozóhoz, aki normálisan hegeszti az anyagot, az megint pénz. Mit csinál a “leleményes” gyártó? A profi megoldás helyett inkább ragasztja az anyagot a széleknél. Mi lesz ebből hosszú távon? Mi lesz ebből egy vihar után? Én a helyedben nem akarnám kipróbálni.

Megoldás:
Legyél tudatos! Nézd meg milyen munkát ad ki a gyártó a kezei közül!

 

Padlómatrica

1. Hiba: Nem megfelelő laminálót használ a gyártó.
A padlómatricát, mint az a nevében is benne van a padlóra telepítik fel. Egy nagyon látványos, figyelemfelkeltő reklámfelületről beszélünk. Viszont a felületre (főleg egy bevásárlóközpontban) akár több százan vagy akár több ezren is rálépnek. Pár óránként ipari takarítógéppel mennek át rajtuk vagy kisebb helyeken időnként felmossák. A matricára lamináló védőréteget szoktunk tenni, hogy ellenálljon a felület a kisebb karcoknak és az UV sugárzásnak. Itt a hiba abban jön ki, hogy a gyártó olyan vékony laminálót használ, ami nem áll ellen a felületen lépkedő embereknek, illetve a tisztítószereknek, és rövid időn belül lekopik a nyomat. Így válik a kreatív vevővonzzó felületünk, ízléstelen vevő elriasztó felületté.

Megoldás:
Vastag padlólamináló felületetet kérjünk az árajánlatnál! Legyünk tudatosak mire ad árat a gyártó!

2. Hiba: nem futtatja ki a laminálót a grafikai anyagon kívül.
Sokkal tartósabb lesz a padlómatricánk, ha a reklámfelület mellett kifut pár centimétert a lamináló. Egy idő után a takarítással az anyag szélét megkezdi a tisztítószer. Ha a kifutó laminálóból feljön fél centi még mindig vissza lehet vágni, így tartósítva a felületet.

Megoldás:
Kérjük a padlómatricát pár centis kifutó padlólaminálóval, így meghosszabbítva reklámfelületünk élettartamát.

 

Olcsó árajánlat

 

Kirakatdekoráció

1. Hiba – nem megfelelő minőségű alapanyag miatt a matrica szélén összeugrik az anyag. Ennek a következménye, hogy a por beleragad a ragasztóba és egy koszos ragasztókontúr marad a felragasztott matrica körül. Rosszabb esetben olyan is előfordul, hogy a matrica elválik az üvegfelületről.

 

Olcsó árajánlat

 

Megoldás:
A megfelelő alapanyag használata.

2. Hiba – nem használ laminálót a gyártó.
Előfordul, hogy kültérre nem laminálja le az ablakmatricát a kivitelező cég. Oké, hogy spórol valamennyit, de az lesz a vége, hogy az UV sugárzás hatására sokkal rövidebb ideig lesz tartós a nyomat színe. Laminálással minimum 3 évig tartja a színét a matrica, laminálás nélkül lehet, hogy 1 év után elkezd fakulni a felület. Ezen felül sokkal sérülékenyebb is lesz a matricánk, laminálással mosogatószeres nedves ronggyal lehet takarítani. Laminálás nélkül nagyon könnyen megkarcolódik a felület.

Megoldás:
Legyünk tudatosak! Legyen minimum gyanús, ha nagyon alacsony ár van számolva a kivitelezésre és kérdezzünk rá, hogy laminált ablakmatricát használ-e a gyártó!

3. Hiba – Nem takarítja le megfelelően a felületet a kivitelező.
Az idő pénz. Ezt mindenki tudja. Ezért bizony az alulárazott munkával nagyon gyorsan kell végezni, mert mínuszos lesz különben a nap. Bizony előfordul, hogy a kapkodás miatt ott marad a régi fólia ragasztója vagy nem portalanítja le rendesen a felületet a kivitelező. Sajnos az eredmény látszani fog a matricázott felületen.

Megoldás: Legyünk tudatosak! Legyen minimum gyanús, ha nagyon alacsony ár van számolva a kivitelezésre!

 

Reklámtábla

Hiba – Kültérre beltéri alapanyagot használ a kivitelező.
A beltérre ajánlott habosított PVC-t  kültérre is használják. Mi ezzel a baj? Kültéren a habosított PVC, UV sugárzás hatására behullámosodik, így a sokszor több százezer vagy akár millió forintos költségű munka, ahelyett, hogy bevonzaná az ügyfelet, inkább vagy elriasztja őket  vagy eleve rossz első benyomást kelt.

Megoldás:
Kültérre dibond táblát szoktunk javasolni. Ez egy alumínium és merev műanyag szendvicslemez. Az előnye, hogy sok év után  sem veszít a merevségéből. Ha a matrica élettartama lejár még mindig el lehet az távolítani és a táblát újra fel lehet használni.

 

Olcsó árajánlat

 

Roll up

Hiba – Roll-up film helyett molinó anyagot használnak
Ennek az a hátránya, hogy az általában 2 méter magasra kifeszített nyomat a Roll up film esetében szépen mereven tartja magát, viszont a molinó alapanyag széle visszahajlik, behullámosodik. Ennek az az eredménye, hogy rontja a dekorációnk ízléses megjelenését.

Megoldás:
Figyeljünk arra, hogy roll up filmre nyomtasson a gyártó megrendelés esetén.

 

Falmatrica

Hiba: Nem egyeztet a kivitelező az ügyféllel a körülményekről.
Nem minden esetben lehet falmatricát felragasztani. Rizsporos tapétéra, kerámia festékkel festett falra nem tapad a matrica. Rossz minőségű festésnél, sajnos felszedi a festékréteget a falmatrica és nem tapad le a matrica.

Megoldás:
Érdemes a kivitelezőt kihívni felmérni vagy részletesebben egyeztetni a körülményekről mielőtt a gyártás-kivitelezés megtörténik. Ha nem alkalmas a felület falmatricára, akkor a gyártó tud alternatívát felajánlani.

Az előbbiekkel leírtakkal az a célom, hogy Ti kedves Megrendelők tudatosabb legyetek. Tájékozódjatok mielőtt döntést hoztok! Ne mondjatok igent egyből a legolcsóbb árajánlatra, inkább az ár-érték arányra figyeljetek! Lehet, hogy rövid távon jobban néz ki, ha kevesebb a kifizetendő összeg, de ha nem éri el hosszú távon a célját a megrendelt munka, akkor nem mágnesként vonzza a vevőket, hanem elriasztja Őket. Ha nem tudjátok merre induljatok, mire van szükségetek, akkor keressetek Minket, segít a Jólnyomjuk, akitől hosszú távú partnerségre számíthatsz a reklámdekorációdban!