A molinó jelentése kapcsán legtöbbünknek talán a hirdetés és a reklám kifejezésekre ugranak be elsőként. Mégis, ha a modern marketingeszközökről esik szó, hajlamosak vagyunk kizárólag az online térben, Facebook kampányokban, Google hirdetésekben, felugró ablakokban és hírlevelekben gondolkodni. Pedig a digitális marketing térnyerése ellenére az offline csatornák sem veszítették el jelentőségüket, pusztán a szerepük értékelődött át.
Egy TV vagy újsághirdetésnek és más hagyományos reklámfelületeknek még mindig megvan az ereje, akárcsak egy köztéri reklámnak. Az óriásplakátok mellett pedig a molinók azok, amelyeket ilyen célokra (is) használhatunk. Cikkünkben számba vesszük a molinó típusait, a benne rejlő felhasználási lehetőségeket, előnyös tulajdonságait.
Mi is pontosan a molinó jelentése?
A molinó egy tetszőleges méretű hirdetőfelület, amelyet általában rendezvényeken, forgalmas útvonalak mentén, építkezéseken és más nagyberuházásokon helyeznek el. Méretre szinte bármekkora lehet, hiszen több darabból is összeilleszthető, anyaga pedig alkalmazkodik a felhasználási körülményekhez: egyszerűbb kivitelben vagy az időjárás viszontagságait könnyedén kiálló matériából egyaránt elkészíthető. Legfőbb funkciója, akárcsak valamennyi reklámeszköznek, a figyelemfelkeltés és tájékoztatás.
Milyen offline hirdetési lehetőségeik vannak a cégeknek?
A precízen optimalizált online tartalom, egy látványos weboldal vagy figyelemfelkeltő videós/képes hirdetés mind-mind remek marketingeszközök, használatuk elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeresek maradjunk az üzleti életben. Az okostelefonok és a közösségi média világában számtalan inger éri a felhasználókat, az egyre fejlettebb algoritmusok személyre szabott tartalommal találják meg őket a nap bármely szakaszában. Azonban ne felejtsük el, hogy ők is emberek, akik nem csak mobiltelefonjukat görgetik naphosszat, hanem közlekednek a városban, sétálnak az utcán, használják a tömegközlekedést, azaz számos offline felülettel találkoznak egy átlagos hétköznapon is.
Számtalan kisebb-nagyobb, komolyabbnak és komolytalanabbnak tűnő cég ajánlatába futhatunk bele az internetet böngészve. Az offline térben viszont nem hirdet akárki, egy egyszerű köztéri hirdetés is a hitelesség, a megbízhatóság és a komolyság benyomását keltheti.
Offline üzletünk közelébe kihelyezve egy molinó az egyik legjobb eszköz lehet a környékbeliek üzletünkbe tereléséhez. De egy rendezvényen vagy más eseményen is célzottan jelenhetünk meg a téma iránt érdeklődő vendégek előtt. Egy nagyberuházás kivitelezőjeként pedig a munkaterületet eltakarva egyúttal tevékenységünket is hirdethetjük. De milyen lehetőségeink vannak, ha ilyen módon hirdetnénk?
Milyen típusú molinók vannak?
Már a fentiekből is jól láthattad, a molinó teljesen eltérő körülmények között lehet hatékony marketingeszköz. Egy beltéri kiállításon egészen mások a feltételek, mint egy kültéri építkezésen. A molinó anyagának, kialakításának pedig alkalmazkodnia kell ezekhez a helyzetekhez, más és más típus jelentheti az ideális megoldást adott körülmények között. Amíg egy kiállításon elhelyezett darab esetén kerülhet a fő hangsúly a designra és a megjelenésre, addig egy építkezést eltakaró molinónak már strapabírónak és az ellenállónak is kell lennie a környezeti hatásokkal szemben.
Emellett pedig nem csak kültéri és beltéri, hanem digitális formában is léteznek „molinók”, ezeket nevezzük bannernek. Az ilyen hirdetésekre kattintva általában a cég weboldalára navigálhatunk. De ne vesszünk el a részletekben, nézzük inkább az „offline” molinók leggyakoribb típusait!
PVC
A PVC egy erősített vászonszövésű ponyva, amely masszív, strapabíró kivitelben készül, kültéri és beltéri hirdetésekhez egyaránt alkalmazott molinófajta. Két alaptípusa a laminált és az öntött, mindkettőből különböző méretűeket lehet rendelni. A két típus között a különbség minőségben és tartósságban tapasztalható: a jobb minőséget az öntött ponyva képviseli.
Háló
Az építési háló, az úgynevezett mesh jellemző szereplője minden nagyobb beruházásnak. Az építőiparban használt takaróháló épületek felújításakor hasznos funkciót tölt be, ellenáll az időjárás viszontagságainak és a nagyobb szélterhelésnek is, akár még a legnagyobb ítélet időben is a helyén marad. Emellett reklámtevékenység szempontjából sem utolsó lehetőség, a strapabíró anyagból készült nagyméretű hirdetőfelület teret enged az igazán figyelemfelkeltő hirdetéseknek.
Kétoldalas
A kétoldalas molinó belógatva remek reklámeszköz lehet beltérre és kültérre egyaránt. Ezeknek a ponyváknak mindkét oldalára eltérő nyomat kerülhet, különböző információkat, tartalmakat jeleníthetünk meg rajtuk. A kétoldalas ponyva több rétegből épül fel, középen egy speciális fényzáró anyaggal, amelynek köszönhetően a fény nem hatol át rajta, így a grafikák mindkét oldalról jól láthatók, nem ütnek át, nem zavarják egymást vagy rontják egymás reklámértékét.
Átvilágítható
A backlight vagy átvilágítható ponyvának is nevezett típusok hangulatos, egyedi benyomást keltenek. Az átvilágítható ponyvaanyagot a világítótáblába fűzik be: a rajta szereplő hirdetést hátulról világítják meg a legjobb hatás elérése érdekében. Viszonylag ritkább, speciálisabb megoldás, nagy festékigénnyel rendelkezik (annak érdekében, hogy átvilágítva is megtartsa telt színeit), így talán az egyik legdrágább típusnak számít mind közül.
Beltéri fényzáró
Beltéren szintén fontos szerepet kap a fényzáró réteg: az egyoldalas, úgynevezett fényzárós blockout molinók fekete vagy sötétszürke hátoldala szintén megakadályozza a fény átszűrődését, ami rontaná a reklám láthatóságát. Plakátsínnel, bújtatókkal felszerelve, vagy akár roll-upban rögzítve is kihelyezhetők.
Hol használhatjuk a molinót?
Szinte nincs olyan terület, ahova ne lehetne alkalmas egy molinós hirdetés. Akár szűkös belső terekben is elhelyezhető, azonban ilyenkor pont az egyik legfontosabb előnyét vesztené el. Egy forgalmas közlekedési helyszínen, nagyobb látogatószámú rendezvényeken pedig rengeteg embert érhetünk el általa.
Mérete szinte bármekkora lehet, vizuális minősége pedig csak rajtunk múlik. Egy nagyméretű, design szempontjából is jól megtervezett hirdetés, akár néhány frappáns szöveggel kombinálva bárki figyelmét felkeltheti, tudatosíthatja bennük nem csak cégünk létezését, hanem komolyságát, professzionális működését is.
Mik a molinó előnyei?
A molinók szinte bárhol elhelyezhetők, nem csak beszerzési áruk kedvező, de egyszeri kiadást jelentenek, fenntartásukhoz vagy működésükhöz pedig nincs szükség áramra vagy más energiaforrásra. Ez hatalmas előny az online eszközökkel szemben, egy Facebook vagy Google Ads kampánnyal ellentétben nem generálnak folyamatosan visszatérő költségeket. Könnyen összetekerhetők vagy hajtogathatók, így szállításuk egyszerű, valamint helytakarékosan is tárolhatók. Az időjárástól és a felhasználás körülményeitől, valamint a molinó anyagától függően akár évekig is kitarthatnak, de akkor sem kell hatalmas kiadásokba vernünk magunkat, ha ki- vagy éppen lecserélnénk a régi darabot.
A molinós hirdetésekkel pedig nem csak cégünket, hanem valamelyik konkrét termékünket vagy szolgáltatásunkat is reklámozhatjuk. Bárhol is bukkanjunk fel vele, kitűnően építhetjük a bizalmat és cégünk imázsát, egy magára adó, komoly vállalat benyomását téve és nem utolsó sorban remek alkalmat biztosít ahhoz, hogy kitűnjünk versenytársaink közül.
Hova helyezzük el?
A molinó egyik legfőbb előnye a sokoldalú felhasználhatóság. Ha üzletünk nem pont a főút mentén található, akkor érdemes lehet egy forgalmasabb ponton elhelyezni, ahonnan egyenesen az üzletünkbe irányíthatjuk a vásárlókat. Nagyjából szemmagasságban, autóutak vagy autópályák mentén a gépkocsikból jól látható helyre kell kihelyezni, fentről lefelé rendezve a legfontosabb információkat.
Székhelyünk vagy telephelyünk városában hatékony hirdetési forma lehet a helyi lakosok elérésében, különösen valamilyen lokális tevékenység reklámozása esetén. Kültéren és beltéren egyaránt használható, a nagyobb terek vagy tömegközlekedési csomópontok ugyanúgy megfelelő helyszínei lehetnek az állandó kihelyezésnek, mint a bevásárlóközpontok, sportkomplexumok vagy rendezvénycsarnokok tágasabb terei.
Nem csak akkor nyerhetjük el tehát potenciális ügyfeleink figyelmét, amikor üzletünk közelében tartózkodnak. Egy rendezvényen adott a célközönség, remek alkalmat kínálva arra, hogy üzeneteinket célzottan juttassuk el számukra. De az sem feltétlen szükséges, hogy tevékenységünk pont a témába vágó legyen: támogatóként vagy szervezőként szintén megbízható cég képében tűnhetünk fel.
Milyen szempontok alapján érdemes molinót választani?
Mint láthattad, kifejezetten széles a molinók választéka. Nem mindegy, hogy milyen típusú és méretű hirdetést szeretnél megjeleníteni, kültérre vagy beltérre szánod, mekkora igénybevételnek lesz kitéve, valamint számos más, hasonló szempontot is érdemes mérlegelni a legjobb döntés meghozatalához.
Hova kerül?
Az anyagára is hatással van, hogy beltéren vagy kültéren szeretnéd használni. Értelemszerűen kültéren kell számolni a nagyobb igénybevétellel, a ponyvának olyan extra tulajdonságokkal kell rendelkeznie, mint az UV védelem, a vízállóság vagy a szélterheléssel szembeni ellenállás.
A kültéri molinók esetében, a fakulás elkerülése, legalábbis késleltetése miatt UV álló festéket használunk.
Milyen célra készül?
A kültéri molinók remek kommunikációs eszközök, a grafikus kijelzőkkel szemben nem csak kevesebb költséget, hanem nagyobb biztonságot is nyújtanak. Egy ünnepélyes megnyitón, átadón vagy más nagyobb eseményén bátran használható anélkül, hogy amiatt aggódnának, hogy komolyabb kár keletkezik benne. De még ha meg is sérülnek egy sűrűn látogatott rendezvényen vagy egy forgalmas közterületen, gyorsabban és sokkal olcsóbban cserélhetők, mint a digitális kijelzők.
Egy molinó ára
A JólNyomjuknál négyzetméterenként 5.500 – 15.000 Ft+ ÁFA összegtől érhetők el molinók. Hasonló felületű digitális kijelző esetében nagy valószínűséggel ennél magasabb árral számolhatnánk.
Egyszeri rendezvényekhez, szezonális hirdetésekhez vagy sajtótájékoztatók háttereként ugyanúgy használhatjuk, mint hosszú távra kihelyezve valamilyen forgalmas helyszínre. Tartós kihelyezés esetén érdemes ellenállóbb, masszívabb anyagot választani, akár speciális festéket, hogy idővel képes legyen visszahozni kicsit magasabb bekerülési értékét.
Mekkora nagyságú legyen?
Annak sincsen akadálya, hogy 50 folyóméter hosszú molinót gyártassunk le. A méreteket tekintve kizárólag fantáziánk, lehetőségeink, valamint az ésszerűség jelenthet korlátot. Nagy felbontásban is kiváló színteljesítménnyel készülnek a felületek, akár fotó minőségben is megjeleníthető rajtuk céges üzenetünk. Ugyanakkor túlzásokba sem szabad esni, ezért megéri alaposan végiggondolni, hogy pontosan hol, milyen célból vagy meddig lenne szükségünk erre a reklámeszközre.
Mire figyelj a molinó kialakítása során?
Ha mindent összevetve sikerült kiválasztani az alkalmas típust, akkor érdemes rászánni az időt az alapos grafikai tervezésre, hogy a nagysághoz igazodó betűméretet, telített, egymással harmonizáló, de a figyelmet mégis megragadó színeket használjunk.
Fontos a szöveg, az információk adása, azonban nem szabad túlzásokba esni, hiszen az emberek mindösszesen pár másodpercet hagynak a molinón szereplő információk feldolgozására. Fontos, hogy a lényeg szerepeljen rajta, de az röviden, tömören, frappánsan. Feltüntethető rajta az elérhetőség, a social kontaktok és mint említettük, fentről lefele haladjunk a fontossági sorrendet illetően.
Milyen előnyöket nyújthat számodra a JólNyomjuk csapata?
Ha te is előállnál valami újjal, valami szokatlan, de legalábbis kevésbé jellemző módszerrel érnéd el célközönségedet, vagy csak a régi molinódat cserélnéd egy modern, újszerű benyomást keltő darabra, a JólNyomjuk csapatára mindenben számíthatsz!
Teljeskörű szolgáltatást nyújtunk a nyomtatás és grafika terén egyaránt. Érkezz hozzánk részletesen kidolgozott arculati elemekkel vagy csak egy jó ötlettel, grafikusaink segítségére vagy tanácsaira ugyanúgy számíthatsz, mint szakértő kollégáink precíz kivitelezésére.
Igényed szerint fémgyűrűkkel is felszerelhetjük a molinót a rögzítéshez, de szalaggal, bújtatók elhelyezésével, visszahajtással is egyszerűen elhelyezhető.
Ha felkeltettük érdeklődésedet, keress minket bizalommal, lépj velünk kapcsolatba és építsük fel együtt sikeres márkádat!