Header hullám

3 hatékony POS eszköz az eladások növelésére

Manapság számos marketingeszköz áll rendelkezésünkre és egy marketingstratégia is több összetevőből épül fel, gondoljunk csak az arculatépítésre vagy a PR tevékenységekre. Magát a marketinget azonban mind a mai napig a legtöbben egyszerűen csak a reklámmal azonosítják. Ha kizárólag a reklámokat, mint marketingeszközöket nézzük, akkor is színes a paletta, beszélhetünk online kampányokról, TV-hirdetésekről vagy szórólapokról egyaránt. Ezek mind hasznos praktikák termékeink és vállalkozásunk népszerűsítésére, hiszen nagy közönséget érhetünk el velük. Ugyanakkor nem csak a potenciális vásárlókra kell gondolnunk, hanem azokra is, akik ténylegesen felkeresik üzlethelyiségünket. A POS eszközök pedig az ő megszólításukban tesznek remek szolgálatot – de mit is jelent ez a mozaikszó és hogyan illeszthető be egy POS kampány a vállalat marketingtevékenységébe? Nézzük is a legfontosabbakat!

Mi a POS jelentése marketing szempontból?

A POS az angol „point of sales” kifejezésből alkotott mozaikszó, amit magyarul leginkább értékesítéshelyi reklámnak fordíthatunk.

A POS eszközök elsősorban az eladások ösztönzésében játszanak fontos szerepet azáltal, hogy az értékesítési pontokon felhívják az ügyfelek figyelmét valamilyen termékre, szolgáltatásra, kedvezményre, akcióra vagy bármilyen hasonló lehetőségre, amelyet megfontolásra érdemesnek tarthatnak még a fizetést megelőzően.

A POS eszközöket fontos megkülönböztetni egyfelől a POS-termináltól, amit szintén az értékesítés helyszínén használnak, azonban funkciója a készpénz nélküli fizetés lehetőségének biztosítása, például bankkártya terminál formájában. Másfelől pedig el kell határolni őket a POP eszközöktől is: a két kifejezés ráadásul nemcsak elnevezésben, hanem funkcióiban is nagyon hasonlít egymásra. Nézzük is meg, miben különböznek!

POS és POP eszközök: mi a különbség közöttük?

A POP szintén egy angol kifejezés, a point of purchase, amit az előbbi logikát követve magyarul leginkább eladáshelyi reklámra fordíthatunk. A POP és a POS eszközök rendeltetése egyaránt a figyelem felkeltése és a pozitív vásárlói döntés elősegítése, a legfontosabb különbség elhelyezésükben mutatkozik. 

A POP eszköz, mint eladáshelyi reklám, oda kerül, ahol a vásárlók először kapcsolatba kerülnek a termékkel. Például egy üzlethelyiség polcain vagy a polcok közötti folyosók fölé lógatott hirdetések formájában.

Ezzel szemben a POS anyagokat ott helyezik el, ahol ügyfél fizet az adott termékért – a kasszáknál és azok közvetlen környezetében. Leggyakrabban a kereskedelmi szektorban találkozhatunk velük. Biztosan nekünk is feltűnt már, hogy egy-egy bevásárlás végén, a kasszasor felé haladva mindig van valamilyen apróság, valamilyen kihagyhatatlan kedvezmény, amely még az utolsó pillanatokban is elgondolkodtat a vásárláson. Ha ilyen helyzetben találtuk már magunkat, akkor minden bizonnyal minket is elért valamilyen POS kampány.

Mi a POS eszközök funkciója?

Régóta bevált marketinges fogás, hogy a vásárlás utolsó, a fizetést megelőző pillanatában is felhívjuk ügyfeleink figyelmét még egy akcióra, kedvezményre, esetleg emlékeztetjük őket a törzsvásárlói programban való részvétel előnyeire. A vásárló, mire a kasszához ér, már végigment bizonyos döntési folyamatokon. Az is lehet, hogy megtalálta azt a terméket, ami miatt felkereste üzlethelyiségünket.

Mégis, a nem tervezett vásárlások teszik ki az bolti eladások jelentős, bizonyos felmérések szerint akár 60-70 százalékát. Ezekben pedig felbecsülhetetlen jelentősége van egy jól tervezett POS kampánynak. A fizetés egy ügyfél vásárlási útjának utolsó állomása, az utolsó pont, ahol még egy kihagyhatatlan ajánlat vagy egy teljesen új termék gondolkodásra késztetheti kosarának tartalmát illetően.

Kiket érhetünk el egy POS kampánnyal?

A POS eszközök elsősorban tehát a nem tervezett vásárlásokat segítik, így az impulzusvásárlás terén van nagyon hasznos szerepük. Kevésbé hatékony módszer azoknál, akik eleve elkötelezettek valamilyen márka irányába. Ők ugyanis az adott brandhez ragaszkodnak, sokszor másodlagos számukra, hogy mennyibe is kerül egy termék, hiszen ők a megbízhatóság és a kiszámítható minőség miatt választják az adott márkát, újra és újra.

Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy róluk le is kell mondanunk, hiszen ők sem burokban élik az életüket. Ha impulzusvásárlók nem is lesznek, a sorban várakozva legalább megakadhat a tekintetük egy-egy érdekesebb ajánlaton – később pedig még az is kiderülhet, hogy ez volt az első lépés a márkánkkal szembeni lojalitás kialakulásában.

Az ügyfelek kisebb százaléka tekinthető azonban ennyire tudatosnak. Sokkal inkább keresik a jó vételeket, az árleszállításokat és a különböző kedvezményeket, mintsem kifejezetten egy adott márka termékeit. Hajlamosabbak olyan árukat is megvásárolni, amelyek nem feltétlenül szükségesek ugyan, viszont a kihagyhatatlan lehetőségről sem mondanának le. Éppen ezért, gyakran találkozhatunk POS eszközökön az „akciós”, „kedvezményes”, „csak most” vagy akár az „egyet fizet, kettőt kap” kifejezésekkel.

Milyen cégek számára lehet hatékony marketing eszköz?

POS eszközökkel leggyakrabban a kereskedelemben találkozhatunk. Szupermarketek esetében szinte soha nem hiányozhat néhány kisebb pult vagy polc a kasszák környékén, ahol a legtöbbször rágógumikat, édességeket vagy egyéb akciós termékeket találhatunk. Csupa olyan apróságot, amelyeknek a vásárlását jellemzően nem tervezik előre, mivel nem nélkülözhetetlen termékek, viszont gyorsan és egyszerűen elérhetők, kisebb értékük ráadásul nem is dobja meg jelentősen a vásárlás végösszegét.

A POS marketing emellett a vendéglátóiparban is előszeretettel alkalmazott megoldás az impulzusvásárlások serkentésére. Aki csak egy Latte Macchiato-ra ugrik be a közeli kávézóba, az is könnyen elcsábítható a kasszánál kínált édességek, browniek vagy szendvicsek látványával. De szinte bárhol hasznos funkciót láthatnak el, ahol valamilyen termék vagy szolgáltatás kerül értékesítésre, így utazási irodákban, szépségszalonokban, de akár még jótékonyság rendezvényeken is találkozhatunk velük.

Ezek a legjobb POS eszközök

Az értékesítéshelyi marketing megnyilvánulhat plakátok, bemutatóállványok vagy padlómatricák formájában egyaránt, hirdetve rajtuk az aktuális kedvezményeket és promóciókat. Nézzünk is meg néhányat ezek közül!

Reklámtábla

A reklámtábla nem véletlenül az egyik legnépszerűbb marketingeszköz mind a mai napig. Előnye, hogy tökéletesen testreszabható felület áll rendelkezésünkre a tetszés szerinti méretben, amely nemcsak valamilyen egyedi design kiteljesítésére, hanem fontos információk megjelenítésre egyaránt remek lehetőséget kínál. Egy POS kampány elmaradhatatlan kelléke, egyszerű, praktikus, könnyen telepíthető és minden, eladást ösztönző fontos tudnivaló feltüntethető rajta.

Padlómatrica

A padlómatrica kevésbé megszokott marketingeszköz, így a figyelemfelkeltő és egyedi hatás biztosan nem marad el, ha mellette tesszük le a voksunkat. Maradhatunk valamilyen hagyományos megoldásnál, használhatjuk tájékoztatásra is, de ha különleges grafikai elképzelésünk van, esetleg valamilyen terméket „életre keltenénk ” háromdimenziós formában, annak sincsen semmi akadálya.

Azt gondolhatnánk, hogy egy reklám pont a földön van a legrosszabb helyen – pedig éppen ellenkezőleg, természetünkből adódóan ösztönösen is figyelünk a talajra és igyekszünk a lábunk elé nézni. A padlómatrica kiválóan képes megragadni a vásárlók figyelmét – innentől pedig csak rajtunk áll, miképpen élünk a lehetőséggel, milyen üzenetet juttattunk el hozzájuk. Mindenesetre alkalmi kedvezmények és állandó ajánlatok megjelenítésére egyaránt adott a lehetőség, hiszen a padlómatrica egyszerűen telepíthető és eltávolítható, ugyanakkor a kiváló kopásállóságának köszönhetően a tartós igénybevételnek is képes ellenállni. Csúszásgátló felületének köszönhetően nemcsak remek marketingeszköz lehet, hanem még ügyfeleink biztonságát is növelhetjük segítségével.

Roll-up

A roll-up sokoldalú marketingeszköz, amely szakmai konferenciákon, irodai környezetben vagy fesztiválokon ugyanolyan jól megállja a helyét, mint a kereskedelemben. Szintén tökéletesen testreszabható, hasonló funkciót ellátva, mint a reklámtábla. Ugyanakkor egy minőségi roll-up nemcsak az értékesítést segítheti, hanem remek eszköz az arculatépítésre is, egyszerre igényes és elegáns megjelenésével.

Egyszerűen és kreatívan hívja fel a vásárlók figyelmét az adott márkára, szolgáltatásra, ráadásul praktikus, könnyen telepíthető és tárolható, mégis kellően stabil, erős tartószerkezetének köszönhetően. Ráadásul a kicsitől kezdve az óriás méretekig bezárólag különböző típusokban érhető el, így remek eszköze lehet bármilyen POS kampánynak.

Tanácsok a POS eszköz eredményes alkalmazásához

A POP (tehát az eladáshelyi reklám) eszközök feladata, hogy távolról is felkeltsék a vásárlók figyelmét, nagy, színes képekkel operálva, hosszabb szövegek használata helyett inkább a vásárlással megspórolható összeget számszerűsítve. Ezzel szemben a POS reklámmal a vásárlási út végén, a kasszák előtti sorban várakozva találkoznak a látogatók. A POS hirdetésekben éppen ezért fontos feltüntetni azokat a legfontosabb információkat, amelyek miatt úgy gondoljuk, hogy érdemes velük tenni még egy „utolsó” próbát az értékesítésre.

Egy POS kampánnyal eleve azokat a vásárlókat célozzuk, akik nem pusztán potenciális ügyfeleink, hanem valamiért felkeresték üzlethelyiségünket, ráadásul egészen a kasszáig jutottak. Ezért nemcsak, hogy könnyebb őket vásárlásra ösztönözni, hanem az unalmas, akár frusztráló sorbanállást is érdekesebbé tehetjük számukra valamilyen vonzó ajánlattal. Ehhez figyelnünk kell a POS eszközök elhelyezésére, elrendezésére és dizájnjára ugyanúgy, mint a használt színekre vagy a megjelenített üzenetekre. Fontos, hogy jól látható helyre kerüljenek, ahol a vásárlók tekintete szinte biztosan találkozik velük. Ha pedig ez megtörtént, valami olyan ajánlatot érdemes kínálnunk nekik, ami még az utolsó pillanatban is elgondolkodtatja őket.

Profi segítségre van szükséged? Keresd a JólNyomjuk csapatát!

Egy POS kampány komoly tervezést és profi kivitelezést igényel – nemcsak ami a stratégiát illeti, hanem a felhasznált eszközök megjelenését és minőségét illetően is. Fontos a design, a használt színek és az üzenet is. Ám, hogy ezek a legjobb hatást érjék el, legalább ennyire fontosak a felhasznált alapanyagok is. A JólNyomjuknál elkötelezettek vagyunk a minőség mellett. Kizárólag olyan anyagokat használunk, amelyek egyszerre biztosítják a színekben gazdag megjelenést és a tartós használatot. Ha neked is profi segítségre van szükséged, keress minket elérhetőségeinken!